خلیفه الله امام صادق می فرمایند : این آیه درباره حضرت قائم و اصحاب او نازل گشته است. یعسوب الدین در غیبت شیخ طوسی روایت شده از امام صادق (ع) که امیرالمومنین می فرمود: پیوسته مردم در نقصانند تا آنکه گفته نمی شود الله یعنی نام خدای تعالی برده نمیشود. پس هر گاه چنین شد ثابت می ماند یعسوب دین با اتباعش. پس مبعوث می فرماید خداوند گروهی را از اطراف زمین که می آیند مانند ابرهای تنگ پاییز. قسم به خدا که می شناسم اسم های ایشان و قبیله های ایشان و اسم امیر ایشان را و ایشان را بر می دارد خداوند به نحوی که می خواهد از قبیله یک مرد و دو مرد و شمرد تا رسید به نه. پس جمع می شود از آفاق سیصد و سیزده مرد به عدد اهل بدر و آن است قول خدا. سید فرموده که: یعسوب دین سید عظیم مالک امور مردم است در آن روز و قزع پاره های ابری است که در او آب نیست. زمخشری می گوید : یعسوب در اصل ملکه کندوی عسل است و ذنب کنایه از انصار آن حضرت است. غیب در کمال الدین صدوق روایت شده از امام صادق که فرمود: در آیه شریفه فوق متقین شیعیان علی بن ابیطالب هستند، اما غیب پس او غایب است و شاهد بر این قول خداوند تبارک و تعالی است که «و یقولون ... من المنتظرین» و می گویند چرا فرو فرستاده نشده بر او آیتی از پروردگارش؟ پس بگو که نیست غیب مگر خدای را. پس منتظر باشید. به درستی که من با شما از منتظرانم! یعنی برای آمدن آن غیب از آیات خداوندی است. رضوان الله زید شحام گوید: در شب جمعه امام صادق به من فرمود: قدری قرآن بخوان . خواندم. حضرت فرمود: به خدا ما هستیم که خدا به ما ترحم کند و به خدا ما هستیم که خدا استثناء کرد، ولی ما فایده به حال آن دوستان خود داریم. راسخ امام صادق(ع) فرمودند: راسخون امام علی و ائمه هستند و کسانی که در دل کجی دارند . یعنی پیروان فلان و فلان و نمی دانند تأویلش را جز خدا و راسخان در علم (خدا و امام علی و ائمه بعد از آن). حسن امام صادق در ذیل آیه می فرماید: نبیین، رسول خدا(ص) است و الصدیقین، علی(ع) است و الشهداء، حسن و حسین (ع) است. صالحین، ائمه (ع) می باشند و حسن اولئک رفیقا، قائم آل محمد (ص) می باشد. |
نظر |